Sökljuset – hur går det till?

Sökljuset” – det låter ju bra, men hur fungerar det?

Nedan försöker vi visualisera gången så det blir tydligt och klart.

Bakgrund

Vi är konsulter med lång erfarenhet av kundkontakter, försäljning och företagande – och vår tid är värdefull, därför räknas varje samtal. Hur har Slipparinga arbetat med detta?

  1. Underlaget (detta, Sökljuset) – vi vill veta att det är någon som lyfter på luren och att personen som lyft på luren är intresserad när vi ringer. Målgrupp och telefonnummer måste till 90-95% var korrekta.
  2. När vi ringer så kan vi redan på ett par samtal veta om det vi tänkt går hem eller inte. Små justeringar gör vi alltid för att vi vill ha Trevliga Samtal och har ett driv i oss . Inför större justeringar hör vi av oss och skulle det inte fungera alls så stoppar vi och tar ett omtag. Det är verkligen så, att varje samtal räknas!
  3. När vi ringer så dokumenterar vi det som är skrivet. Det är värdefullt om man får “ett möte på tisdag” om det är en kund som klämde in ett möte, eller om det är en kund som är grymt intresserad, men som kanske hade tid på tisdag. Olika förväntningar och insatser läggs på detta “tisdagsmöte” och den informationen måste vår kund tillhanda innan mötet.

Sökljuset introduktion

Vi har oftast pratats vid innan själva mötet (via Zoom eller irl) tar plats, och denna information tar vi med oss in i mötet.

Nu är möten enormt trevliga så vi kanske diskuterar annat också vilket är helt ok, men fokus ska ändå vara att du får med dig dina utvalda företag med kontaktinformationen som går att få.

En offert ska vara accepterad och GDPR formuläret ska vara ifyllt innan vi startar.


Input till mötet

Ta fram ca 20 företag man gillar, har gjort affärer med eller idealkunder. Tänk “kunder jag vill fakturera” så kanske det går lättare. Kommer du bara till 10 st så är det bra.

Företagsnamn räcker om ni inte har organisationsnummer till dem. Dessa mailar eller på annat sätt skickar du in till Slipparinga.

Dessa företag blir underlag till prospekteringsverktyget. Det är grunden till vad själva AI’n kommer att arbeta med (för sig själv) och presentera nya resultat varje gång vi loggar in.

AI’n är designad att lära sig varför “perfect match” kanske inte inträffar på en gång, och det blir en bättre match med ju fler företag man laddar in. Av alla bolag som finns i Sverige (runt 600 000 st så vi har några att välja på) så hittar AI’n tvillingar till dessa önskade/bästa kunder som annars kanske skulle flugit under radarn eftersom de drunkar i mängden. AI’n är designad att fiska fram dem.

Inför mötet

Inför mötet arbetar Slipparinga med att sätta upp ett konto och förbereda verktyget för mötet.

En faktura går iväg på 1200kr exkl moms som delbetalning för den beställda tjänsten.

Under mötet

Nu tar vi fram de olika benen att stå på. Det kan vara flera profiler och filter som vi använder för att fånga in så snäv och bra målgrupp som möjligt åt ditt företag.

  1. genomgång profilens förslag på tvillingar till de som är på listan. Här använder vi AI’n och tittar igenom förslagen om de passar eller inte. Och definitivt tar bort de ni redan gör businessmed!
  2. uppsättning av filter som passar olika målgrupper (utöver tvillingar). Det kan vara en liknande målgrupp men på två olika geografiska orter. Det kan vara olika branscher och olika chefsnivåer.
  3. sortering bland föreslagna bolag (till ca 100 st). Vi ser igenom det som har kommit fram, räknar ihop de olika “benen”. Vi diskuterar vem vi tar kontaktuppgifter på, eller om det ibland är viktigt att få ut själva bolagen för att själva gå vidare.
  4. du ser hur en export går till och ser ett exempel på hur informationen ser ut när du får den dig tillhanda.

Hur mötet utförs

  • Vi hörs per telefon för det brukar vara den bästa linjen.
  • Vi delar skärm (du ser min) via t ex Zoom eller Skype så man ser när jag editerar din profilen i verktyget.

Efter mötet

I första hand görs arbetet att specificera vem på alla utvalda bolag som ska kontaktas. Dessa uppgifter (namn, titel, telefonnummer och email där det finns) specificeras. Efter detta exporteras en lista som justeras med t ex sortering och/eller prioritering om det önskas. Därefter skickas denna lista som resultat av tjänsten “Sökljuset”

Du har följt med på hela processen och du har själv sett vilka bolag som valts ut. Du kan självklart även skaffa ett eget konto hos prospekteringsverktyget, och då hjälper vi er att sätta upp det (flytta över all information som vi redan tagit fram till dig).

Nu går också en faktura iväg på det resterande beloppet.

Förslag på fortsättning

Ni väljer ut 50 st som ni speciellt vill fokusera på av dessa på listan (eller lägger till egna) och beställer tjänsten “50 samtal”


Lätt som en plätt – eller hur!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *