Sökljuset – hur går det till?






Sökljuset – modernare leadgenerering till företag

Ett Sökljus är helt enkelt underlaget vi tillsammans med dig som kund bygger upp innan sökandet efter nya affärsmöjligheter börjar. Till vår hjälp har vi ett AI drivet verktyg. Efter vi har matat in informationen om ditt företag så genererar AI:n effektiv leadgenerering som i sin tur kommer underlätta för dig att hitta nya kunder till ditt företag.

Verktyget producerar också en företagsprofil där all information om ditt bolag och dina målgrupper sparas ner. Denna profilen sparar vi på våra servrar i 9 månader så vi lätt kan återanvända den om du beställer fler tjänster från oss.

För mer information läs nedan eller boka en gratis rådgivning här.


Sökljuset introduktion

Allt börjar med ett möte där vi kan börja lära känna dig och få en bra uppfattning om vem du är och vad ditt företag står för. Ju mer information vi har desto effektivare leads kommer vi att kunna generera.

Vi talas gärna vid någon dag innan själva mötet (via Zoom, Skype eller mellan fyra ögon) tar plats, för att ställa lite frågor och få mer kött på benen att ta med framåt.

Nu är möten enormt trevliga så vi kanske diskuterar annat också vilket är helt ok, men fokus ska ändå vara att du får med dig dina utvalda företag med kontaktinformationen som går att få.

De flesta av våra mötet sker över internet då vi har kunder över hela Sverige. Vi använder programmen Zoom eller Skype, så att ni kan följa hela processen när vi redigerar er profil i verktyget.

En offert ska vara accepterad och GDPR formuläret ska vara ifyllt innan vi startar.


Att göra inför mötet

Ta fram ca 20 företag man gillar, har gjort affärer med eller idealkunder. Tänk “kunder jag vill fakturera” så kanske det går lättare. Kommer du bara till 10 st så är det bra.

Företagsnamn räcker om ni inte har organisationsnummer till dem. Dessa mailar eller på annat sätt skickar du in till Slipparinga.

Dessa företag blir underlag till prospekteringsverktyget. Det är grunden till vad själva AI’n kommer att arbeta med (för sig själv) och presentera nya resultat varje gång vi loggar in.

AI’n är designad att lära sig varför “perfect match” kanske inte inträffar på en gång, och det blir en bättre match med ju fler företag man laddar in. Av alla bolag som finns i Sverige (runt 600 000 st så vi har några att välja på) så hittar AI’n “tvillingar” till dessa önskade/bästa kunder som annars kanske skulle flugit under radarn eftersom de drunkar i mängden. AI’n är designad att fiska fram dem.


Vad gör Slipparinga Inför mötet?

Inför mötet arbetar Slipparinga med att sätta upp ett konto och förbereda verktyget för mötet.

En faktura går iväg på 1200kr exkl moms som delbetalning för den beställda tjänsten.


Under mötet

Nu tar vi fram de olika benen att stå på. Det kan vara flera profiler och filter som vi använder för att fånga in så snäv och bra målgrupp som möjligt åt ditt företag.

  1. Genomgång profilens förslag på tvillingar till de som är på listan. Här använder vi AI’n och tittar igenom förslagen om de passar eller inte. Och definitivt tar bort de ni redan gör business med!
  2. Uppsättning av filter som passar olika målgrupper (utöver tvillingar). Det kan vara en liknande målgrupp men på två olika geografiska orter. Det kan vara olika branscher och olika chefsnivåer.
  3. Sortering bland föreslagna bolag (till ca 100 st). Vi ser igenom det som har kommit fram, räknar ihop de olika “benen”. Vi diskuterar vem vi tar kontaktuppgifter på, eller om det ibland är viktigt att få ut själva bolagen för att själva gå vidare.
  4. Du ser hur en export går till och ser ett exempel på hur informationen ser ut när du får den dig tillhanda.

Efter mötet

I första hand görs arbetet att specificera vem på alla utvalda bolag som ska kontaktas. Dessa uppgifter (namn, titel, telefonnummer och email där det finns) specificeras. Efter detta exporteras en lista som justeras med t ex sortering och/eller prioritering om det önskas. Därefter skickas denna lista som resultat av tjänsten “Sökljuset”

Du har följt med på hela processen och du har själv sett vilka bolag som valts ut. Du kan självklart även skaffa ett eget konto hos prospekteringsverktyget, och då hjälper vi er att sätta upp det (flytta över all information som vi redan tagit fram till dig).

Nu går också en faktura iväg på det resterande beloppet.



Bakgrund

Vi är konsulter med lång erfarenhet av kundkontakter, försäljning och företagande – och vår tid är värdefull, därför räknas varje samtal. Hur har Slipparinga arbetat med detta?

Underlaget (detta, Sökljuset) – vi vill veta att det är någon som lyfter på luren och att personen som lyft på luren är intresserad när vi ringer. Målgrupp och telefonnummer måste till 90-95% var korrekta.

När vi ringer så kan vi redan på ett par samtal veta om det vi tänkt går hem eller inte. Små justeringar gör vi alltid för att vi vill ha Trevliga Samtal och har ett driv i oss . Inför större justeringar hör vi av oss och skulle det inte fungera alls så stoppar vi och tar ett omtag. Det är verkligen så, att varje samtal räknas!

När vi ringer så dokumenterar vi det som är skrivet. Det är värdefullt om man får “ett möte på tisdag” om det är en kund som klämde in ett möte, eller om det är en kund som är grymt intresserad, men som kanske hade tid på tisdag. Olika förväntningar och insatser läggs på detta “tisdagsmöte” och den informationen måste vår kund tillhandahålla innan mötet.



Förslag på fortsättning

Nu när ni fått en lista med starka leads kan ni välja att följa upp leadsen själva eller beställa vår tjänst “50 samtal” som ni kan läsa mer om på sidan tjänster.




Lätt som en plätt – eller hur!