Man blir inte roligare än vad man gör sig – att hitta nya kunder

Så sitter även Slipparinga där och funderar på sina kunder och nya kunder. Mitt i funderingen får jag den roliga idén att söka på det på nätet och fann många roliga länkar. De tänkte jag dela med mig av nedan.

Ett säkert sätt är att ta en titt i sin kundlista som redan finns och kanske fundera på att ringa några stycken! Varför inte, det är en trevlig återkoppling och absolut något vi skulle vilja göra som tjänst hos t ex en bilfirma eller fastighetsbyrå. Då ringer vi på alla som redan är kunder, men kanske inom loppet av 1-2-7 år kommer att behöva tjänsten igen.

Jag gillade absolut Höganäs inlägg om hur du får kunderna att skryta om dig. Det är alltså Höganäs kommun som hade en föreläsning i ämnet att kunderna älskar att skryta om man ger dem en bra anledning. Det var en “kundvårdscoach” som heter Tomas Lydahl som höll i den föreläsningen.

Mitt företag drar igång på stort och ger 17 sätt att hitta nya kunder, men det är så smart listat och uppenbara sanningar man kan behöva höra flera gånger, så den sidan (oavsett hur kort den var) är en liten guldklimp på internet!

Driva Eget tittade på frågan “var hittar jag mina kunder” och ger ett kort och koncist svar men 4 korta bra passusar. Vem vill du jobba med, gör en önskelista, bjud på dina tankar (som jag gör nu!) och skapa dig en bra webbplats och finns på Linkedin – här finns det ju alltid förbättringar att göra! Go-go-go!

En artikel om “20 tips hur du hittar nya kunder till ditt företag” innehåller flera olika mindre listor t ex 4 tips att bearbeta befintliga kunder, 3 tips att nå nya och sedan gillar jag hur de länkar andra artiklar med smarta titlar i texten. Blir som att läsa rakt av – klart jag fastnar på en sådan site !

Privata Affärer ger sig också in i leken med “så hittar du nya kunder” och de har 4 nätverkstips – och det älskar jag (Annika Thunberg på Slipparinga) – nätverka och träffa nya människor, säga hej till alla känningar och lyssna in vad som är på gång – herre gud, jag har julafton varje gång !

Jag har hört mycket gott om LimeGo, och kollade även in deras site där jag fann ett inlägg om “tre kreativa sätt att hitta nya kunder” där det första och lite roliga tipst är extrema assessoarer typ en låda med 5 chips i. Att sticka ut genom att smälta in ser jag som lite guerilla marknadsföring varifrån jag lånat denna bild:

Den tål att kluras på lite grand – var passar Slipparingas guerilla marknadsföring in någonstans …

Nu har jag ändå blivit så pass inspirerad att inlägget är klart – jag ska ringa och nya kunder ska bokas!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *